Thursday, November 17, 2016

Jalan ke Pendidikan Jarak Jauh (PJJ)

Hai semua...mat pagi... hari ni nak borak sikit berkenaan dengan pengalaman aku nak mengurus ke PJJ untuk penjawaat awam... so untuk kawan2 yang ingin menyambung PJJ mcm aku ni yg baru tengah2 nak urus2 ni.. so mmg byk benda korg kena fikir dan buat.. satu utk jabatan korg dan satu lagi pihak IPTA/IPTS.. so dipendekkan cerita cara ...paling penting once dpt offer letter utk sambung belajar tu kena mintak izin dari ketua jabatan korg..sebab kan klu korg xbagi tau.. urus mcm2..at last korg kena jumpa dorg juga mintak sign itu ini.. klu time dah urus semua dorg xizin cm mana? xke frust menonggeng tu.... so crita aku cm ni.. lepas ja aku dpt offer letter tu aku gi jumpa ketua jabatan aku.. mcm aku crita post aku sblm ni... dah jmpa ketua jabatan dan dia bagi pergi... aku terus ke unit latihan di tempat kerja aku... dan di situ sorg pembantu tadbir tu akan explain..korg  akan diberi satu lampiran ..dipanggil lampiran A  dimana disitu dia akan terangkan syarat2 sesorg penjawat awam tu untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat PJJ.. dan juga borang untuk diisi oleh PTJ (ketua korg) masing2... situ dia kena isi markah LNPT sepanjang 3 tahun berturut2 dan masalah tatatertib, juga tandatangan pengesahan PTJ masing2.. so kakak unit latihan tu ckp juga kena buat satu surat permohonan ke Jbtan kesihatan negeri utk permohonan ingin melanjutkan pelajaran tu.. kan nak req cuti tanpa rekod semua tu..kena la urus smua tu... so kena tulis surat tu melalui..melalui..melalui..
ha..surat tu seperti kat atas ni... setiap melalui2 tu perlu ditandatangan oleh ketua,, dan penyelia2 sekalian semua... so dah kena complete smua tu...kena lampirkan takwim pembelaajaran. surat tawaran, pengesahan MQA untuk course yg kita nak sambung blajar.. lampirkan sekali dengan LNPT 3tahun berturut2, penyata cuti terkini.. surat pengesahan jawatan dan perkhidmatan..penting semua tu untuk PJJ ni.... so klu dah complete smua blh hantar kembali ke unit latihan yer....

Urusan ke OUM 
Urusan kesana pula pun byk kena urus gak... surat tawaran ,borang deklarasi, deklarasi perubatan dan guidline for registration semua ada dalam tu.. so kena print out dan ikut ja arahan apa yg dorg nak di sana... so untuk aku benda2 yg aku sediakan untuk urus:

1. Surat tawaran
2. borang UKR 19 (tersedia dalam website)
3. borang deklarasi
4. borang deklarasi perubatan (yang ni perlu diisi oleh pengamal perubatan bru blh proceed register tau)
5. 2 keping gambar berukuran pasport
6. 2 salinan K/P dan ori
7. surat2 pengesahan jawatan dan perikhdmatan
8. Sijil2 kelulusan berkaitan dengan bidang yang kita nak mohon tu.
9. duit untuk mendaftar kursus...aku byr 400ringgit ja dulu.. xboleh byr cash melalui bank draf boleh atau online bank in..boleh rujuk di registration guidline...

so pastikan semua lengkap time submit tu bru dorg blh register...dah register..lpas 3 hari baru takwim pembelajaran tu blh keluar dan blh cek melalui my VLK ...kat sana boleh print out takwim tu untuk lengkapkan dokumen diperlukan untuk submit ke jabatan kesihatan negeri masing2 melalui unit latihan tu..... so tu je la yg aku mampu crita panjang lebar.. hope ini membantu..tp kalau korg rasa nak tanya..tanya ja aku dalam ruangan komen..aku sedia ja tolong korg... :)

No comments:

Post a Comment